Commissioned by Oslo Messingkvintett, for 2 trumpets, horn, tenor trombone and bass trombone, 15 minutes duration. The piece is financially supported by Kulturrådet, and was premiered in September 2023.
This work I am fascinated by the psychoacoustic phenomenon combination tones, extra tones that comes when two instruments sound together. This is quite significant in brass instruments. I started by analyzing the combination tones that would come from a few simple, just intonated intervals, and built from there. The work is related to the Alignment line of compositions. For more detail on the microtonality of the piece, see performance notes below.
Presentation (Norwegian): “Brass Quintet” åpner med noe som kan virke som en stillestående tilstand, men ved nærmere lytting begynner lydene å leve sitt eget indre liv. I arbeidet med stykket har Seim begynt med enkle renstemte og meditative samklanger. Som messingblåser selv har hun vært fascinert av et psykoakustisk fenomen som kan være svært fremtredende hos messinginstrumenter, kombinasjonstoner. Dette er ekstratoner som begynner å røre på seg i rommet når instrumenter klinger sammen, uten at det er noen som spiller dem. Kombinasjonstonene ble tatt med i betraktningen når de enkle klangene skulle utvikles til et større materiale, og har resultert i et rikholdig klangunivers, som kan oppleves både minimalistisk og flertydig på samme tid.